UNUTARSTRANAČKE RAZMIRICE - Demokracija kao politička sapunica

Stara izreka mala djeca - mali problem, velika djeca - veliki problem, može se, očigledno, primijeniti i na veličinu političkih stranaka u Hrvatskoj. Što je neka stranka veća i politički utjecajnija, proporcionalno raste prateća količina karijerizma, unutarnje borbe za opstanak ili napredovanje, sukoba snažnih ega pojedinaca, grupiranja članstva oko utjecajnih sfera moći. Još donedavno nepoznati odnosi snaga u takvim stranačkim strukturama postaju stvarni (i javni) konflikti kad se dočepaju vlasti. Lokalne unutarstranačke razmirice tada postaju državne, a što je koalicija veća i raznorodnija, dramatičnije su i međustranačke nesuglasice.

Posljednji u nizu sukoba u vladajućoj koaliciji – bivšeg ministra financija Linića i premijera Milanovića – već tjednima zaokuplja interes javnosti. Izravan prijenos otužne političke sapunice, najavljene još prije nekoliko tjedana, tek je najnoviji u nizu zapleta koji pune stupce novina i web portala već godinama. Klijentelizam, nepotizam, oligarhija, korupcija..., pojmovi su čije značenje više nitko ne traži u riječniku stranih riječi jer su, gotovo svakodnevno ponavljani, postali dio vokabulara kao kruh, voda i zrak. Ovo je već četvrti saziv hrvatske vlade od 2000. godine koji iznova dokazuje da su nam dvije velike stranke i njihove koalicije u pravilu obećavale ono što ne mogu i ne znaju ispuniti. Štoviše, tek kada osvoje vlast, vrlo brzo isplivaju sve nesuglasice koje tinjaju godinama, animoziteti nakupljani tijekom borbe za vlast, propusti u procjenama tko može obnašati odgovorne javne dužnosti.

Sve te predizborne koalicije možemo usporediti s velikim trgovačkim centrima, a politika je sve više shopping kao i svaki drugi – kod nas vaš glas možete potrošiti na jednom mjestu. Takvi politički konglomerati svoje birače mame veličinom i snagom, programima koji su dovoljno zamiješani da se kroz mutnu masu ne vidi dno lonca. To desetljeće i pol (SDP-HDZ-SDP) neispunjenih obećanja i iznevjerenih očekivanja možda je i glavni razlog tolike apstinencije birača. Dovoljno se podsjetiti premijera koji abdicira bez objašnjenja, bježi iz Hrvatske i završava u pritvoru, dužnosnika-poduzetnika koji ne plaćaju poreze ili izvode malverzacije da ih izbjegnu, rastrošnih političara s kupljenim diplomama i šupljim životopisima, milijunskih kredita odabranima, poslušnika koji razaraju ono malo preostalih javnih poduzeća ili strateških institucija... Nakon nekoliko takvih puknutih balona stranačkog kadroviranja ili političkih odstrijela, građani se s pravom pitaju: Čemu uopće izaći na izbore, pa svi su isti.

Politička znanost u Hrvatskoj ispravno je detektirala političke stranke kao monopoliste u imenovanju kandidata na izborima, oligarhijske strukture koje kroz obnašanje vlasti ustvari privatiziraju državu. To je činjenica u većini demokratskih političkih sustava. Pojednostavljeno, vjerujemo predloženim i izabranim stručnjacima, iskusnim dužnosnicima i ministrima, sve dok se njihova zatajena prošlost ili neuspjesi ne počnu valjati po medijima. Da Hrvatska ima zrakoprazni prostor u regulaciji djelovanja političkih stranaka, potvrđuje i tribina o Zakonu o političkim strankama održana sredinom travnja ove godine, na kojoj profesori s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu Ivan Padjen i Zdravko Petak upozoravaju da je spomenuti Zakon mijenjan posljednji put 2000. godine. Jedina promjena koja se u međuvremenu dogodila je Zakon o financiranju političkih stranaka iz 2007. godine.

Tribina se nadovezuje na inicijativu predsjednika Ive Josipovića o prijedlogu ustavnih promjena, koje teže cjelovitijoj demokratizaciji odnosa u političkim strankama te zakonskim ograničenjima autokratskog vođenja stranaka. No, sličan je Nacrt prijedloga Zakona o političkim strankama izrađen i 2002. godine (autori prof. Ivan Padjen i akademik Ivan Prpić) naišao na otpor i nije izglasan u Saboru. Nije teško zaključiti zašto. Upozorenja struke su jasna, država će biti onoliko demokratska, institucije onoliko učinkovite, koliko to proizlazi iz demokratskog ustroja stranaka na vlasti.


Jedna od poruka kampanje Predsjednika za Predsjednika, Zorana Milanovića je da će u novom mandatu ustrajati ... (opširnije)

https://bezcenzure.hr/vlad/demantij-su-a-plenkovicu-i-o-obmanjujucim-obecanjima-primorca/   Mi u Stranci umirovljenika odbijamo vjerovati da Dragan Primorac ne razumije da se kod usklađenja radi samo ... (opširnije)

https://www.zoranmilanovic.hr/predsjednik-milanovic-pozvao-gradane-da-izadu-na-izbore-to-je-vazno-jer-su-hrvatske-institucije-ukradene-i-prisvojene/ Predsjednik Republike Zoran Milanović pozvao hrvatske građane da izađu na izbore 29. prosinca jer je ... (opširnije)

https://www.mirovina.hr/novosti/besplatni-vlak-za-umirovljenike-i-iduce-godine-ostvareno-je-vise-od-milijun-putovanja/ Besplatno putovanje vlakom HŽ-a za umirovljenike i osobe starije od 65 godine uvedeno je u ... (opširnije)

  Kliknite na link, razjasnimo poruku diljem Zagreba na displejima ZET-a. Ipak ne postoji plan da ... (opširnije)

https://odgovorno.hr/medunarodni-dan-borbe-protiv-korupcije-2024-s-mladima-protiv-korupcije/     Međunarodni dan borbe protiv korupcije   Poruka Stranke umirovljenika predsjedničkom kandidatu Draganu Primorcu ... (opširnije)

https://n1info.hr/vijesti/sto-kazu-umirovljenici-o-80-eura-od-vlade-uoci-bozica/ Nismo naivni i neće nas uljuljkati raznim naknadama i dodacima, da nismo u predizbornoj situaciji ne ... (opširnije)

http://://www.tportal.hr/vijesti/clanak/milanovic-nakon-vladinog-poklona-treba-mijenjati-formulu-za-izracun-mirovina-20241205 'Umirovljenici ne smiju ovisiti o povremenoj socijalnoj pomoći države, to je ponižavajuće za njih i ... (opširnije)

https://www.mirovina.hr/price/medunarodni-dan-osoba-s-invaliditetom-starijim-osobama-nase-su-usluge-od-velike-vaznosti/ U Hrvatskoj živi oko 653.600 osoba s invaliditetom. Znači sobe s invaliditetom čine 17 posto ... (opširnije)

https://mrosp.gov.hr/vijesti/medjunarodni-dan-osoba-s-invaliditetom/13558   (opširnije)