OSIJEK - Ciljano usmjeravan razvoj lokalne zajednice s naglaskom na poduzetništvo
Poduzetnike je nužno stalno otkrivati, poticati i pomagati u namjeri da investiraju i stvaraju tržišno usmjerene proizvode i usluge, odnosno da realiziraju svoje poslovne planove i to na njima najprihvatljiviji način. Najboljeje poduzetnike što manje opterećivati, i stimulirati na prepoznatljiv način, i tako poticati na investicije i razvoj. Oni će, ako su za to pripremljeni, učiniti sve ostalo sami. U tome presudnu ulogu imapozitivno okruženje. U zadnje vrijeme kod nas je prepoznat Ludbreg kao poželjna destinacija za investitore. Ranije je bio i Varaždin, ali se očigledno nešto promijenilo. A što mi ostali činimo u tom smislu?
Tamo gdje postoji pozitivno okruženje u punom smislu, gdje se poduzetnici potiču na razvoj, tamo se i mogu očekivatimnogobrojne inicijative, planovi i programi. A kako je to u konkretnoj sredini? To najbolje znaju sami građani koji u njoj žive. Bez bojazni da pogriješimo mogli bi reći nedovoljno dobro; moglo bi, a i moralo biti puno bolje. S obzirom na propušteno vrijeme, i vrlo kratko vrijeme do ulaska u EU, odnosno i postojanja veće mogućnosti povlačenja sredstava za konkretne razvojne programe, nužno je osmišljavati i pripremati projekte i programe koji će se uklapati u, ne bilo kakav, negociljno osmišljen i usmjeren razvoj, a koji bi se na duži rok morao definirati u viziji razvoja-scenariju budućih očekivanja općine, grada, ..,odnosno sredine u kojoj se živi i radi. Vjerojatno da nema sredine gdjenepostoje neka parcijalna rješenja, koja su u nekim segmentima dobra izaslužuju svaku pohvalu, ali ona nikako ne mogu zamijeniti željenuviziju razvoja koja bi trebala biti slika budućih očekivanja posebno u području poduzetništva.
S tim u svezi, poželjno bi bilo osmisliti viziju budućnosti primjerenu željama i potrebama lokalne zajednice.
Da bi vizija budućnosti imala što veću šansu da bude i ostvarena, izuzetno je važno u fazi osmišljavanja i usvajanja, osigurati skladnu suradnju što većeg broja relevantnih činilaca.
Vizijom bi se trebali jasno definirati ciljevi razvoja :
-Što bi htjeli postići u određenom razdoblju
-U kom smjeru želimo ići,
-Kojim intenzitetom ( dinamikom ), i konačno
-Uz koje uvjete, eventualno odricanja želimo razvoj ostvariti?
U tome naglasak je na što jasnijem definiranju planova i program, odnosno konkretnih očekivanja! Poznato je, da za očekivanu, bolju budućnost, veoma je važno što se radilo do sada, ali i što će se raditi u razdoblju što slijedi? Naime, to je ono vrijeme na koje još možemo utjecati s promjenama. Koliko nam je poznato, postojeća stanja, manje–više, naročito u gospodarstvu, nikome ne odgovaraju. Malo je onih koji su se pripremili za recesiju, krizu i depresiju, a još manje onih za izlazak iz stanja!? Nemamo dovoljno dobre i jasno definirane ciljeve i programe razvoja, kao niti načinrješavanja najvećeg problema sredine u kojoj se živi, a to je neprihvatljivo velika nezaposlenost, posebno mladih i radno sposobnih. Suviše očekujemo od ulaska u EU i možebitnog „povlačenja“ sredstava. Za kakve to projekte namjeravamo se natjecati i prijaviti? Razloga za zabrinutost ima sve više. Izgleda da se olako odustalo od onoga što smo znali i dobro radili, od tradicije, a nisu u značajnijem opsegu stvoreni novi smjerovi razvoja.
Pred nama je punopravno članstvo u EU, za koje očigledno nemamo pripremljenu proizvodnju.
Sigurni smo da sepodručje razvoja poduzetništva može ubrzati i unaprijediti.
Za brži razvoj proizvodnje i izlaz iz postojećeg stanja, prije svega treba brže i bolje rješavati postojeće probleme:
-Nelikvidnost po širini i dubini
-Odgovorna i razvojno usmjerena vlast.
-Mito i korupcija stalna su prijetnja razvoju
-Mobilizacija-uključivanje svih raspoloživih kreativnih potencijala, bez obzira na stranačku ili drugu pripadnost.
Uvjereni smo, da kao primarni cilj treba biti otvaranje novih radnih mjesta i stvaranje boljih uvjeta za život svih. To je ono, što bi moralo mobilizirati, pokrenuti, i ujediniti sve u radu, bez obzira tko je na vlasti. Ali u tome je primarna volja za promjenu stanja. Bez volje i konkretnih aktivnosti, sigurno neće biti promjena i uspjeha. Za bolji poticaj poduzetništvu moralo bi biti i više naglašenog „sluha“ za gospodarstvo, posebno novih tehnologija, proizvodnju višeg stupnja obrade i onukoja ima veće šanse na globalnom tržištu. U tom smislu neophodno je poticajno djelovati na svim nivoima,na kojima se može utjecati na promjene stanja. Pritom treba imati u vidu da uspjeh zavisi prije svega od nosioca razvoja, ali i od najslabije karike u lancu. Ne vrijedi gubiti vrijeme i govoriti o onome na što se ne može utjecati. Praksa drugih, koji su dalje otišli, može biti poučna u sagledavanju vizije razvoja, ali:
Originalna razvojna rješenja u poduzetništva imaju veću šansu za uspjeh na globalnom tržištu.
Da bi određena sredina igrala veću, a možda i vodeću ulogu u široj zajednici, u cilju što jasnijeg definiranja uvjeta za razvoj poduzetništva, između ostalog, moraju se osmisliti i izvršiti pozitivne i stimulativne promjene na više područja:
- Prihvatljiva vizija razvoja- scenarij budućih događanja do kojega treba doći skladnom suradnjom svih relevantnih činilaca, i uz pomoć kompetentnih snaga sa strane;
-Razvojno naglašen, racionalan i realan proračun;
-Prihvatljiv i prilagođen prostorni plan, s predviđeno dovoljno površine i stimulativne uvjete za razvoj poduzetništva
-Pojednostavljene i bolje organizirane institucije za razvoj(postojeće ili eventualno nove) i izradu konkretnih planova i zahtjeva za financiranje a koja bi na racionalnoj i kompetentnoj osnovi bila središte interesa za razvoj poduzetništva (Ideje, poslovni plan, financiranje, pomoć u realizaciji);
-Financiranje do nivoa vlastitog učešća, te kreditno zaduženje planirano u direktnoj ovisnosti s opterećenjem poduzetnika
-Minimizirati komunalni doprinos;
- Komunalnu naknadu svesti na minimum;
- Porez na tvrtke;
- Racionalizirati poslovanja na svim nivoima koji se financiraju iz proračuna ;
- Posebno osmisliti konkretne stimulativne mjere kojima bi Lokalna zajednica privlačila sve zainteresirane za investiranje i razvoj. Posebno one, koje imaju veće šanse za uspjeh na širem tržištu;
- Susreti s gospodarstvenicima na kojima bi se ukazivalo, analiziralo, usmjeravalo, i poticalo u željenom pravcu, kao i drugih pretpostavki za brže i značajnije pokretanje poduzetništva;
- Uspostaviti što više i konkretnih kontakata sa svima onima koji bi mogli pomoći održivom razvoju: Ideje–poslovni planovi–financiranje–podrška i realizacija.
Da bi se došlo do uspješno razvijenog poduzetništva moraju se kontinuirano preispitivati aktivnosti i mjere usvjetlu unapređenja poduzetništva, bez obzira tko je na vlasti, a sve to radi vršenja eventualnih korekcija i prilagođavanja planiranom scenariju. Svima, a posebno onima koji čekaju priliku za rad na biroima za zapošljavanje u Osijeku, u interesu je da u predstojećem razdoblju, osim konkretnih programa za koje se želi iskoristiti raspoloživa sredstva, posebno bi trebalo skretati pažnju i na ono što konkretna sredina čini, ili će činiti, da bipotencijalno zainteresirani poduzetnici, i dr. prepoznali kao interesantno za ulaganje baš npr. u Osijeku, a ne negdje drugdje. Ambicioznim i dobro osmišljenim projektima kao i njihovom realizacijom budućnost svima nama može biti izvjesna. Pitanje iznad svih pitanja za sve glasi: Što možemo učiniti odmah-sada? Prednosti konkretne sredine, lokalne zajednice u odnosu na druge, treba što jasnije definirati. Poduzetnici su ciljna skupina rijetkih, koja ne samo da zaslužuju više i bolje, nego su upravo oni ti, kojimogu određenu sredinu unaprijediti u kvalitativnom smislu ( za život i rad ). Radi toga ponavljamo poduzetnikevrijedi stalno poticati i stimulirati na aktivnosti. Pozitivna poduzetnička klima mora se osjećati u svim segmentima rada i djelovanja, posebno u institucijama sustava! Smanjiti nezaposlenost, podići kvalitetu života stanovnika sredine u kojoj se živi, nije i ne može biti, obaveza npr. jedne stranke, nego svih zainteresiranih i demokratski organiziranih snaga. Ono što bi tome sigurno pomoglo, je više volje, ambicija i rada na tome da se unaprijedi gospodarstvo i poduzetništvo konkretnim mjerama, i aktivnostima. a budućnost učini izvjesnom i boljom. Zato stoji na raspolaganju nažalost vrlo malo vremena. Raspoloživo vrijeme bilo bi mudro iskoristiti što bolje u smislu:
Od vizije razvoja lokalne zajednice-scenarija budućih događanjado uspjeha!
Razvoj poduzetništva nije stranačko pitanje, nego životno nužna aktivnost svih koji mogu utjecati na promjenu!