Izborno čistilište
Henry Ford, jedan od pokretača moderne automobilske industrije, upitan u kojim se bojama može nabaviti njegov Model T, odgovorio je: 'Možete ga kupiti u bilo kojoj boji, pod uvjetom da je crna'. Varijacije na poznatu izjavu s početka 20. stoljeća i danas često dobivamo u ponešto skrivenijem obliku, zaogrnutu privlačnim marketinškim plaštom. Pogotovo u hrvatskoj politici, gdje su poruke dramatičnije, a posljedice kudikamo ozbiljnije.
Da budemo jasniji, ovaj politički Armagedon ne traje samo šest mjeseci. Još od pretkampanje za predsjedničke izbore 2014. svi koji nešto znače u domaćoj politici upustili su se u grozničavo slanje poruka građanima, biračima, Hrvaticama i Hrvatima, svekolikom pučanstvu, prodajući nam crnilo kao spektar boja. Predsjednički, nekoliko lokalnih i, na kraju, parlamentarni izbori, ostavili su duboku brazdu u političkom pamćenju, više od dvije godine traje bespoštedna bitka za vlast svim
Predsjednički, nekoliko lokalnih i, na kraju, parlamentarni izbori, ostavili su duboku brazdu u političkom pamćenju, više od dvije godine traje bespoštedna bitka za vlast svim sredstvima
sredstvima. Iza nas je neizbrojiva količina uvreda, (dis)kvalifikacija, epiteta, metafora, na stotine etiketa, objeda, denuncijacija, izmišljotina i laži, razotkrivanja, čuli smo u posljednje dvije godine toliko obećanja, većinom prekršenih prije nego što smo ih uopće stigli zapamtiti.
Unatoč svom tom iskustvu, najneuspješnijoj i najkraćoj Vladi u hrvatskoj političkoj povijesti, unatoč neslozi i rasapu u krovnim institucijama države, još ima političara koji nam nude politike 'duginih boja'. Izgubljeni u svojem egu, nesvjesni kako ih polako drobi kotač povijesti, još žele sve oko sebe uvjeriti da imaju nešto za ponuditi. Preslagivanja, velike koalicije, manjinske Vlade, nepostojeće saborske većine, politička kombinatorika s matematikom bez nultog rezultata, kopernikanski obrati, najave premijerske kandidature, oživljavaju duh marketinške poruke Henryja Forda, nudeći nam u 21. stoljeću doslovno Ford T – staru i sporu crnu krntiju na drvenim kotačima. U eri hibridnih i električnih automobila.
Vjerujemo stoga u djelotvornost izbornog čistilišta, unatoč relativno kratkom roku, nepredvidivosti biračkih preferencija, stranačkim utvrdama te poslovično velikom broju apstinenata. Od prijevremenih izbora u rujnu možda ne treba očekivati čuda, ali mogu ukazati velikim strankama na političkoj sceni da će u budućnosti moći zagristi nešto manji komad kolača. Ako žele ili su sposobni sudjelovati u vlasti. Stranka umirovljenika vjeruje da će izborna metla zahvatiti i one nepouzdane, prevrtljive, svadljive i nazadne, šarlatane, cirkusante, lažne stručnjake, nesposobne, kao i nadobudne najavljivače kandidature za premijera, kao da je to filmska uloga. To je šarenilo boja koje nismo htjeli niti birali, u ovom slučaju ne vrijedi Fordov marketinški poučak. Jer, institucije neće raditi svoj posao dok su svi navedeni u blizini ili na njihovom čelu.