UNUTARSTRANAČKE RAZMIRICE - Demokracija kao politička sapunica

Stara izreka mala djeca - mali problem, velika djeca - veliki problem, može se, očigledno, primijeniti i na veličinu političkih stranaka u Hrvatskoj. Što je neka stranka veća i politički utjecajnija, proporcionalno raste prateća količina karijerizma, unutarnje borbe za opstanak ili napredovanje, sukoba snažnih ega pojedinaca, grupiranja članstva oko utjecajnih sfera moći. Još donedavno nepoznati odnosi snaga u takvim stranačkim strukturama postaju stvarni (i javni) konflikti kad se dočepaju vlasti. Lokalne unutarstranačke razmirice tada postaju državne, a što je koalicija veća i raznorodnija, dramatičnije su i međustranačke nesuglasice.

Posljednji u nizu sukoba u vladajućoj koaliciji – bivšeg ministra financija Linića i premijera Milanovića – već tjednima zaokuplja interes javnosti. Izravan prijenos otužne političke sapunice, najavljene još prije nekoliko tjedana, tek je najnoviji u nizu zapleta koji pune stupce novina i web portala već godinama. Klijentelizam, nepotizam, oligarhija, korupcija..., pojmovi su čije značenje više nitko ne traži u riječniku stranih riječi jer su, gotovo svakodnevno ponavljani, postali dio vokabulara kao kruh, voda i zrak. Ovo je već četvrti saziv hrvatske vlade od 2000. godine koji iznova dokazuje da su nam dvije velike stranke i njihove koalicije u pravilu obećavale ono što ne mogu i ne znaju ispuniti. Štoviše, tek kada osvoje vlast, vrlo brzo isplivaju sve nesuglasice koje tinjaju godinama, animoziteti nakupljani tijekom borbe za vlast, propusti u procjenama tko može obnašati odgovorne javne dužnosti.

Sve te predizborne koalicije možemo usporediti s velikim trgovačkim centrima, a politika je sve više shopping kao i svaki drugi – kod nas vaš glas možete potrošiti na jednom mjestu. Takvi politički konglomerati svoje birače mame veličinom i snagom, programima koji su dovoljno zamiješani da se kroz mutnu masu ne vidi dno lonca. To desetljeće i pol (SDP-HDZ-SDP) neispunjenih obećanja i iznevjerenih očekivanja možda je i glavni razlog tolike apstinencije birača. Dovoljno se podsjetiti premijera koji abdicira bez objašnjenja, bježi iz Hrvatske i završava u pritvoru, dužnosnika-poduzetnika koji ne plaćaju poreze ili izvode malverzacije da ih izbjegnu, rastrošnih političara s kupljenim diplomama i šupljim životopisima, milijunskih kredita odabranima, poslušnika koji razaraju ono malo preostalih javnih poduzeća ili strateških institucija... Nakon nekoliko takvih puknutih balona stranačkog kadroviranja ili političkih odstrijela, građani se s pravom pitaju: Čemu uopće izaći na izbore, pa svi su isti.

Politička znanost u Hrvatskoj ispravno je detektirala političke stranke kao monopoliste u imenovanju kandidata na izborima, oligarhijske strukture koje kroz obnašanje vlasti ustvari privatiziraju državu. To je činjenica u većini demokratskih političkih sustava. Pojednostavljeno, vjerujemo predloženim i izabranim stručnjacima, iskusnim dužnosnicima i ministrima, sve dok se njihova zatajena prošlost ili neuspjesi ne počnu valjati po medijima. Da Hrvatska ima zrakoprazni prostor u regulaciji djelovanja političkih stranaka, potvrđuje i tribina o Zakonu o političkim strankama održana sredinom travnja ove godine, na kojoj profesori s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu Ivan Padjen i Zdravko Petak upozoravaju da je spomenuti Zakon mijenjan posljednji put 2000. godine. Jedina promjena koja se u međuvremenu dogodila je Zakon o financiranju političkih stranaka iz 2007. godine.

Tribina se nadovezuje na inicijativu predsjednika Ive Josipovića o prijedlogu ustavnih promjena, koje teže cjelovitijoj demokratizaciji odnosa u političkim strankama te zakonskim ograničenjima autokratskog vođenja stranaka. No, sličan je Nacrt prijedloga Zakona o političkim strankama izrađen i 2002. godine (autori prof. Ivan Padjen i akademik Ivan Prpić) naišao na otpor i nije izglasan u Saboru. Nije teško zaključiti zašto. Upozorenja struke su jasna, država će biti onoliko demokratska, institucije onoliko učinkovite, koliko to proizlazi iz demokratskog ustroja stranaka na vlasti.


Nacionalni dan palijativne skrbi, 11. svibnja Uoči Nacionalnog dana palijativne skrbi nositelj koalicijske liste UMIROVLJENICI ZAJENDO, ... (opširnije)

Sretan i blagoslovljen Uskrs U ime Umirovljenici zajedno – Političke platforme želimo vam najiskrenije čestitati Uskrs ... (opširnije)

9. lipnja je prilika da se ispravi greška učinjena 17. travnja, iskoristimo je! Umirovljenici  su 17. ... (opširnije)

Program „UMIROVLJENICI ZA EUROPU“   Zašto bi umirovljenici trebali biti zastupljeni u EU parlamentu? Zastupljenost UMIROVLJENICI ... (opširnije)

1. Svibanj, Međunarodni praznik rada   Svima onima koji su nekada imali svoje radno mjesto Svima ... (opširnije)

Je li Hrvatska zemlja siromašnih umirovljenika? Na fotografijama vidimo najkvalitetniju teletinu na žaru ili gradelama, ovisno ... (opširnije)

Peticija SUH-a ili još jedna PR predstava Jasne Petrović...  Sindikat umirovljenika Hrvatske (SUH), sa po njihovim ... (opširnije)

UMIROVLJENICI ZA EUROPU Zašto bi umirovljenici trebali biti zastupljeni u EU parlamentu Ukratko, zastupljenost umirovljenika u ... (opširnije)

UMIROVLJENICI ZAJEDNO predali listu kandidata za izbor članova EU parlamenta Uz podršku 40700 birača koji su ... (opširnije)

HVALA Veliko hvala svima vama koji ste nam na današnjem glasanju dali povjerenje vjerujući u naš ... (opširnije)