Megaprojekti s ajngemahtecom
Kad i ako zažive svi prometni megaprojekti naših megapolitičara stizat ćemo iz bilo koje točke na obodima Zagreba do centra za 20 minuta..., ako nažicamo dovoljno za voznu kartu
Mnoga se već desetljeća raspravlja, obećava i (re)projektira promet u Zagrebu, neizostavna bolna točka u narasloj hrvatskoj metropoli. Naše sijede i već pomalo ćelave glave pamte pregršt ideja kako razrješiti Gordijev prometni čvor glavnog grada – šire prometnice, više voznih traka, denivelacije križanja, kružni tokovi, zaobilaznice, mostovi, razne varijante tramvaja, gradska željeznica... i, naravno, famozni zagrebački metro! Sjećamo se, također, kako su se naraštaji novinara gradskih rubrika zagrebačkih dnevnika dobro zabavljali i raspisivali na tu temu, marljivo prenoseći čitateljima različite podzemne i nadzemno-podzemne inačice ideja koje bi najudaljenije točke velegrada povezivale za – dvadesetak minuta!
Vjeran tradiciji mnogih dosadašnjih gradskih čelnika ostao je i aktualni gradonačelnik Milan Bandić, najavivši neki dan na lokalnoj televiziji, između ostalih megaprojekata, početak kopanja metroa! I to odmah prvih 100 metara na Jelačić placu, a onda i kopanje podzemne trase Mihaljevac – Pleso te Črnomerec – Dubrava. Nismo dobro shvatili kud vodi onih prvih 100 metara... Istodobno, može se iščitati iz teksta koji je prenio dnevni tisak, Hrvatske ceste će spojiti svoj dio obilaznice od Zračne luke Zagreb pa će se do centra grada stizati za 20 minuta (opet tih 20 minuta!). To nije bilo još dovoljno pa je M. Bandić najavio i tramvajsku prugu do Plesa, očigledno zagrebačke strateške lokacije prvog reda – na Vaš let u nepoznato moći ćete odabrati čak tri sredstva prijevoza – automobil, tramvaj i podzemno-nadzemnu željeznicu. Ako nažicate sitniš za kartu...
Zvuči to kao prežvakavanje projekta Podzemno-nadzemnog tračničkog sustava (PNT) stručnjaka Fakulteta prometnih znanosti iz 2007. godine, najavljivanog na sva zvona, koji je trebao stajati između 600 milijuna i 1,4 milijarde eura, zavisno od kombinacije s tramvajskim ili željezničkim prometom. Samo što su pravci trebali ići od Jankomira u Dubravu i od Mihaljevca do Dugava. Kakvi već jesmo, stari i čangrizavi, ne sjećamo se konkretnih geoloških procjena ili statičkih izvida gdje se to ispod Zagreba može kopati, smeta li stara i neucrtana podzemna infrastruktura, gdje su potoci ili podzemni kanali...
Sjećamo se, mi sijeda i stara zlopamtila, i kandidata SDP-a za gradonačelnika Rajka Ostojića. Njegov je projekt javne gradske željeznice trebao zaintrigirati zagrebačke birače, a oslanjao se na već postojeću mrežu pruga HŽ-a. Nesuđeni je gradonačelnik kao izvor novca najavio EU fondove, obećavao je i besplatna parkirališta na postajama, samo je trebalo zatvoriti željezničku mrežu i izgraditi nekoliko novih stanica za vlak. Takav bi prijevoz vožnju do centra Zagreba skratio na 20 minuta (opet vražjih 20 minuta!). Nije mu pomoglo ubroju glasova, no ideja je čak bila i relativno izvediva. Zli jezici tada su komentirali da bi takav plan bio neizvediv zbog rivalstva ZET-a i Hrvatskih željeznica ili projekt naprosto nije bio dovoljno grandiozan...
Čitamo mi jučer kako ni Bandićev plan za zbrinjavanje otpada neće početi 1.srpnja jer – nitko za to nije spreman. Odgađa se za šest mjeseci, nema dovoljno odlagališta ni kompostana, nema Uredbe o zbrinjavanju, rok je bio prekratak, a građani još ne znaju kupovati vrećice za otpad, itd. Do tada će se i gradonačelnikov ajngemahtec ohladiti... .
No, sad smo se nakon tihneočekivanih vijesti zabrinuli i mi, čangrizavi i zlopamteći starci: a što će biti s Kongresnim centrom, Zagrebom na Savi, mostovima preko Save, tramvajem do Sesveta i(li) Velike Gorice, novim stadionom, tunelom ispod Sljemena, metroom?