Zadnja subota u studenom je dan kada "neću kupiti ništa", stop konzumerizmu

Međunarodni dan bez kupovine, subota 29. studenoga

Imali mi malo ili puno novaca on nam curi i curi niz prste, prave ili one „bezgotovinske“ i trebamo snagu karaktera da zauzdamo sebe i svoje račune. Pazi riječ zauzdamo, kad pokretom uzde zaustaviš snažnog konja. Kako onda ne bismo mogli svoju kretnju za novčanikom, karticom ili mobitelom? A možemo li? Hajde da vas vidim. U subotu je (recimo to na engleskom) Međunarodni „Buy Nothing Day“, Dan bez kupovanja, dan kada „neću kupiti ništa“.

Odgovor je to na „Crni petak“ – dan najvećih popusta u dućanima, te dan koji obilježava početak kupovine božićnih poklona. Međunarodni „Buy Nothing Day“ obilježava se u većini država posljednje subote u studenom, a u SAD-u upravo na „Crni petak“. Svrha obilježavanja ovog dana je ljude osvijestiti o problemima potrošačkog društva, prvenstveno o prekomjernoj kupovini nepotrebnih stvari, a i uz to vezanog problema otpada.

Svima nam Dan bez kupovine može biti dan kad zauzdamo svoje račune, sukladno službenoj krilatici ovog dana - Sad je dosta, koju je izgovorio umjetnik Ted Dave na prvom obilježavanju dana, 1992. godine u Kanadi. Ogorčen stalnim pritiskom medija koji tjeraju na kupovinu pokrenuo je globalnu akciju. Ali razni ga aktivisti u svijetu najčešće obilježavaju i mirnim prosvjedima, javnim razmjenama korištene odjeće i obuće, te predavanjima o važnosti reciklaže i ponovne uporabe starih ili već korištenih proizvoda.

Poticanja ljudi na suzdržavanje od kupovine na taj dan ima za cilj suzdržavanje od nepotrebne kupovine općenito, te simbolično skreće pažnja javnosti na negativne posljedice potrošačkog društva i konzumerizma. Unatoč tomu mediji taj dan nisu dobro prihvatili i to diljem svijeta. Širenju trenda doprineli su neki kanadski i drugi časopisi krajem devedesetih godina, ali od samih početaka događaj je bio slabo ili nikako pokriven u medijima. Tumačenje je da je razlog u protupotrošačkim porukama, od kojih mediji djelomično i žive. Ne radi se samo o ignoriranju akcija, nego je u razvijenim zemljama, poput SAD-a i u Zapadnoj Europi i Japanu obilježavanje dana popraćeno pomalo podrugljivo, s podsmijehom ili čak  prikazano i u negativnom svjetlu. Njemački aktivisti ovakvo izbjegavanje izvještavanja ili iskrivljavanje činjenica u medijima prozvali su „informacijskom gerilom“. Ovo je naš odgovor gerili, ludnici crnog petka i lažnih popusta, prekomjernoj kupovini za blagdanska darivanja i svakom drugom konzumerizmu.  Prihvatite Međunarodni taj dan kao  dan svog bunta, kao dan kada „neću kupiti ništa“.

Vaša Vesna Horvat, glasnogovornica SU.